×

Fornøyde kunder er god butikk

Utsagnet blir mer og mer gyldig – både i 2018 og årene framover. Har du tenkt på at det er ca. 20 % av kundene dine som står for 80 % av omsetningen hos deg? Det er de kundene som er ofte innom, og som hver gang kjøper med seg noe av det du har å selge. Uten disse kundene har du knapt noen virksomhet å drive. De er kritiske for driften, og er de du absolutt aldri må miste. Derfor blir det mer og mer nødvendig å ta vare på dem.

Skal du kunne ta vare på de viktigste kundene dine må du ha verktøy for å registrere når de besøker deg og hva de kjøper slik at du kan gi dem tilbud på det de trenger. Hundemat er interessant bare for hundeeiere. Grillkull er ikke så viktig for folk som bor i blokk uten uteplass.

Vet du, eller har du oversikten over, hva alle kunder handler hos deg? Med et verktøy til å identifisere kunder på pluss en integrasjon i kassepunktet som registrerer kjøp får du raskt en kjøpshistorikk du kan bruke til å sende kunden tilbud på varer/tjenester han er interessert i å kjøpe. Gjerne det han bruker ofte. Om du i tillegg kan premiere kunden for innsatsen ved å handle varer han har behov for hos akkurat deg, vil han snart utvikle seg til en lojal kunde. De mest lojale kundene vi snakke om deg og butikken din til venner og kjente, og om hva de har mottatt fra deg i form av rabatter og premier. Slike kunder blir ambassadører for virksomheten din. Jo flere ambassadører du klarer å utvikle, jo bedre resultater oppnår du.