×

Slik når du frem med budskapet til det markedet du ikke kan nå med uadressert direkte reklame

Det fins 2.475.168 husstander i Norge i 2020 iflg. Statistisk Sentralbyrå (SSB). Ca. 1,47 millioner av disse vil ikke ha uadressert direkte reklame i postkassa. Da når ikke du fram med budskapet ditt til godt over halvparten av husstandene i Norge på denne kanalen. I de større byene er antallet som ikke vil ha uadressert direkte reklame på ca 80 %. Uansett – uadressert direkte reklame er lønnsomt og skaper resultater for de som utgir dem. Men hvordan kan du nå frem til markedet som sier «Nei takk»? Da må du se på alle muligheter og kombinasjoner mellom dem:

•  Kombinasjon av uadressert reklame og innstikk i avis
Aviser på papir leses fortsatt, og ved å kjøre innstikk vil du i enkelte byer, som f.eks. Bergen, nå fram til tjue tusen husholdninger som har sagt nei takk til uadressert reklame. Samme effekt vil du se flere andre steder også. Du vil selvfølgelig oppdage noe dobbeltdekning, men når problemet er at du ikke når fram er det en problemstilling det går an å leve med.
•  Kombinasjon av uadressert reklame og postlevering
Lag en analog postlevering ved å opprette en tjeneste som sender kundeavisen din i posten. Mange vil gjerne ha tilbud fra spesielle bransjer en periode, som f.eks. bygningsartikler når de skal pusse opp, eller når de skal kjøpe ny TV eller PC / mobil. Alle er interessert i gode tilbud som er relevante. Med en slik ordning tøffel de å motta absolutt alt, og får bare det som er interessant for dem.

•  Kombinasjon av uadressert reklame, innstikk i avis og postlevering
Begge de ovennevnte kombinasjoner samlet i en. Da vet du at de som får det levert i posten er i markedet for å handle, og du treffer mange flere via avisdistribusjonen. På denne måten favner du langt over halvparten av husholdningene i markedet ditt.

 

•  Bilag Pluss
En kombinasjon av uadressert, innstikk i avis og en  digital utgave . Den dagen du kjører innstikk lager du en annonse på forsiden av den digitale utgaven av avisen innstikket går i. Med link til digitalutgaven av avisen din. På digitalutgaven kan du bygge abonnementslister slik at de er interessert i SMS eller e-post med lenke til neste utgaven av kundeavisen de dagene den kommer ut. Det må inkludere en «avmeldingstjeneste» også.
•  Nei takk Pluss
Et av argumentene fra «Nei takk-gruppen» er at det blir så altfor mye reklame på en gang. Det blir vanskelig å holde oversikt. Men noen ønsker seg  reklame fra enkelte utgivere, som f.eks. Ikeakatalogen. Levert enten via post på papir eller digitalt via SMS / e-post. Nei takk Pluss er en abonnementstjeneste for de som vil bestemme selv hva de vil motta.

•  Content marketing på papir eller digitalt
Content Marketing (innholdsmarkedsføring) er et nytt begrep sprunget ut av de nye medievanene våre. Ved å produsere og distribuere aviser med redaksjonelt innhold (content) og reklame gjelder ikke reglene for «Nei til reklame». Slike «innholdsaviser» er det bare i underkant av to tusen mennesker som har reservert seg mot. Vær oppmerksom på at det er spesielle regler for andelen reklame i slike publikasjoner. Fordelen er at du kan presentere et rikt og variert budskap som kan føre til salg
.

 

•  Utvalgte, digitale kommunikasjonskanaler over butikkens nærmarked
I dagens samfunn blir alt du foretar deg digitalt registrert og lagret. Via forskjellige sporingstjenester blir det registrert at du f.eks. har vært i en utstyrs- eller interiørforretning. Alle sider du surfer på blir registrert og lagret en periode. Slik dannes et mønster som avslører at du kan være på jakt etter spesielle varegrupper.

Alle dataene samkjøres, og det vises digitale annonser tilpasset varegruppene du har vist interesse for på nettstedet du surfer på. Har du søkt etter feriereiser får du masse annonser for det på websidene du ser på i dagene etterpå. Slikt kalles et «digitalt lokk». Det kan du bruke til å annonsere for budskapene dine digitalt til de du vet er interessert i varegruppene du selger.

Ved å bruke teknikkene vi har skissert her vil du nå fram til mange flere husstander enn ved bare å bruke uadressert reklame alene.

Kontakt oss  for å se på muligheter og kombinasjoner som vil gi deg langt bedre dekning i dine markedsområder.