×

Kjenner du de nye måtene å annonsere på?

Annonsering er viktig skal du få kunder i butikken. Det vet alle som driver innen detaljhandel. Siden mennesker bruker media på en helt annen måte i 2018 enn i 1998 har måten du treffer folk med annonser endret seg fullstendig.

Det er ikke lenger nok å sende manus til annonseavdelingen i lokalavisen og annonsere i papirutgaven. Den er det stadig færre som abonnerer på og som leser. Du treffer en del lesere, men er de i målgruppen din?

Skal du annonsere digitalt kommer du fort i kontakt med uttrykk som

·         Programmatisk annonsering

·         Real Time Bidding (RTB)

·         Retargeting

·         Audience targeting

·         Banner advertsising

·         Native advertising

Pluss en hel masse andre ubegripelige ord som er utviklet av medie- og datanerder på 20 år. Av og til kan det være å få en annonsepris også. Derfor fortsetter mange å annonsere på den måten de behersker fra tidligere. Med dårligere respons som resultat fordi kundene dine ikke ser annonsene. Du annonserer på feil sted, til feil tid mot feil målgruppe.

For å treffe de fleste kundene dine må du annonsere på nettet.

Da er det forståelig at du får litt gåsehud. Særlig om du ikke har gjort det før. Her har det utviklet seg en helt ny verden for annonsering. Og mange oppdager at lokalavisen bare er ett område å distribuere annonser på.

Programmatisk annonsering er automatisert kjøp og salg av annonseplass via en børs (akkurat som å kjøpe aksjer via en børs). Mediene (de som har annonseplass å selge) legger ut annonseplass i børsen til en gitt pris. Som annonsør kan du gi bud på hva du ønsker å betale for en visning basert på dine kriterier. Om alt stemmer skjer kjøpet automatisk og annonsevisningen starter umiddelbart. Dette kalles Real Time Bidding (RTB).

Retargeting
Dette er en måte å vise annonsene dine til mennesker som er interessert i hva du har å selge. Via mobilen/PC-en/nettbrettet deres kan teknologien spore hvor de er/har vært. Har de vært i butikken din, besøkt websiden din eller avlagt besøk hos konkurrenten din gir de signal om at de «er i markedet». Da vil annonsene dine bli vist på annonseplass på de nettsidene de leser i ettertid. Det kan være om de leser nettutgaven av lokalavisen, en reiseside eller noe annet de er opptatt av. Ditt budskap treffer en kunde som har vist interesse og ikke slik du har vært vant til. Til alle som leser avisen.
Den digitale annonseringen foregår noen dager ad gangen, og ikke bare en dag, som i papiravisen.

Audience Targeting.
Mye av det samme som ovenfor, men i tillegg legges inn noen andre kriterier. Som f.eks. åpne demografiske data. Slik som f.eks. unge mennesker i Oslo og Akershus som har vist interesse for nye mobiltelefoner, osv.

Annonseprisene som oppgis er per tusen visninger (CPC) og du gir bud i konkurranse med andre annonsekjøpere. For å få tilgang til børsen må du ha programvare som gjør jobben. Delta Project, Adtech og Adform er slike programmer, og vite hvordan du bruker dem.

Fordelen med denne måten å annonsere på gjør at annonsene dine blir mer treffsikre, (du treffer jo bare dem som allerede har vist interesse for det du selger), du får bedre kvalitet på treffene, annonsekjøpene blir enklere og du får mer kontroll på mediekjøpene. Det fins en frekvenskontroll som gjør at du kan sette en grense for hvor mange ganger en leser ser annonsene dine.

For deg innebærer at det kan sette opp en ideell digital mediemiks med budsjett fra første dag, ferdig optimalisert for å gi best mulig avkastning på medieinvesteringene.

AI (Artificial Intelligence =  kunstig intelligens) foretar en omfattende analyse basert på trafikk på hjemmesiden din. I løpet av 16-24 timer genererer systemet en detaljert og optimalisert medieplan rapportert i Excel-format.

AI analyserer alle besøkende på nettstedet ditt og viser bl a hvor trafikken kommer fra (geografi), kjønn og alderssegment på brukerne basert på data fra AC Nielsen (demografi), hvilke enheter og operativsystemer som benyttes, og anbefaler i tillegg hvilke nettsteder du bør legge annonseringen til og spesifiserer dessuten hvilken prosent som skal på åpne børser versus private markedsplasser samt hvilken kanalmiks som er mest hensiktsmessig for å oppnå ønsket målsetting.

Programmatisk annonsering kan ta annonseringen til et helt nytt nivå enten du ønsker å
styrke Merkevaren

øke oppmerksomheten eller
øke salget direkte
til en kostnad du er fornøyd med.

Målsetningene forhåndsdefineres. AI auto forhåndsanalyse optimaliserer distribusjon av annonser underveis, samtidig som prosessen overvåkes av mennesker for å kontrollere at du når målsetningene dine ved digital annonsering. Slik vil du oppnå både økt rekkevidde med riktig budskap til din målgruppe samt økt konverteringsrate (les: flere kunder) ved å kombinere «Display» (Bannerannonse), «Video» (videoannonse) og «Native Advertising» (annonser som ser ut som en del av innholdet, kun merket «Annonse» øverst i venstre hjørne).

Som du ser gir digital annonsering deg et hav av muligheter. Vil du vite mer tar du kontakt med oss.

Ingen kommentarer

BLI MED I SAMTALEN

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *