×

Hvordan vil vi butikkhandle om 10 år?

For å få en idé om hvordan vi vil gå i butikken I 2028 – se til varehandelen i USA. Der ligger de litt lengre fram i løypa.

Da er det trist å melde at de sliter med nedleggelse av både enkeltbutikker og kjøpesentre. Det har ikke vært så ille siden finanskrisen i 2008. Til og med store kjeder stenger hundrevis av butikkutsalg for godt. De fleste melder om stadig mer overgang til mobil og e-commerce. Hvilke konsekvenser vi dette ha for varehandelen i framtiden? Stadig flere spør om det samme.

Wharton University of Pennsylvania har laget en framtidsutsikt de kaller Faith Popcorn. Der ser de for seg flere varer og tjenester levert hjem og noe de kaller «consutainment». Det er en «ultrabekvemmelig blanding» av konsum og underholdning levert på døren.

Kommer vi til å dra på handletur i underbuksa? Blir butikkinnganger noe som tilhører historien? Her er hva framtidsforskerne i amerikansk varehandel ser for seg. Det kommer etter noen år til Europa også. Deretter skjer det samme hos oss.

Du må kjenne kundene dine. I detalj.
Framtidens kunder vil forlange at du kjenner dem igjen og at du kjenner deres preferanser, handlevaner og hvilke varer de etterspør/handler. Her er det ikke nok å ha mange varer til lav pris og stor parkeringsplass. «Alle varer» er tilgjengelig via nettet og parkeringsplass er for «gamlinger». Det fins hundrevis av prissammenligningstjenester som forteller deg hvor den varen du søker er billigst. Derfor må du som kjøpmann tilpasse deg til at kundene dine lever aktive liv, og shopping er «et onde» de bare må foreta. Så fort som mulig.

Kjempekjapp leveringstid.
Når du handler på nett i dag kan du forvente leveringstid på 2-5 dager. I andre tilfeller 1-2 uker. Det kan du bare glemme i 2028. 25 {a8ca86394280f911c9c94f677494c50fb800c372c5b831f510bd35e642aa4fec} av amerikanske konsumenter annullerer nettordrene sine dersom de ikke kan få varene levert i dag. Og det er bare begynnelsen.

Varelevering vil i framtiden kunne skje ved hjelp av digital assistent og levering med drone. Det gjør Amazon i Seattle, Columbus og Cincinnatti. De snakker om levering i løpet av 30 minutter. Om du bestiller varer mens du er ute av hjemmet vil leveringen kunne ha skjedd før du selv er kommet tilbake.

Kjøkkenet ditt vil fylle opp varer du er tom for. Automatisk.
Amazon har lansert sin “Dash-button”. Det er en wifi-tilkoblet enhet som brukes til å lage handlelister. Enten ved å skanne bar- eller QR-koder på varer du skal kjøpe på nytt igjen (dagligvarer) eller ved at du snakker inn handlelisten din. Når du er ferdig sendes listen til Amazon. Du betaler på den måten du ønsker: Kundekonto, kredittkort eller med mobilen. Levering skjer i løpet av et par timer – gjerne raskere.

Etter hvert som IoT (Internet of Things) blir mer utbredt vil du automatisk få tilsendt varer du trenger fra din lokale kjøpmann. Både mat- og kjøleskapet ditt overvåkes, og når beholdningen av kaffe, snacks eller hundemat er under et forhåndsdefinert kvantum vil du automatisk få ny forsyning fra butikken. Levert på døren. – uten at du behøver å løfte en finger.

“Ikke på lager” blir ukjent.
Har du vært på shopping og fått høre at “varen fins ikke på lager”?  En ny tjeneste fra Google gjør at du kan spørre Google Assistant om de kan finne den nærmeste butikken som har varen tilgjengelig. Du kan for eksempel spørre «Hvor kan jeg finne den siste utgaven av Nintendo tilgjengelig?» Da vil du får svar på hvor mange steder i nærheten som har varen og hvilken som ligger nærmest der du befinner deg. Denne tjenesten er ikke tilgjengelig overalt ennå, men I framtiden vil den være en helt vanlig tjeneste fra Google, slik som du kjenner søketjenesten deres i dag.

Ingen grunn til å sjonglere med handleposer mer
Et irritasjonsmoment for mange som er ute og handler er at de blir nødt til å dra på en haug handleposer som må trilles/bæres til et parkeringshus, kjøres hjem og bæres inn. Det er fryktelig tungvint og skaper frustrasjon for mange.
Om ikke lenge kan det være historie. Bonbonos-modellen vil bli mer vanlig. Da vil ikke butikkene ha varer I hyllene eller på lager. Du prøver/tester tingene i butikken og betaler for det du vil ha. Men du tar ingenting med deg. Det du har handlet blir sendt hjem til deg. Da holder det ikke med to dagers leveringstid. Hva med to timer? Eller en halvtime? Enda raskere? Den dagen dette blir en realitet kan varene komme hjem før deg.

Digitale prøverom og opplevelser satt sammen bare for deg
I framtiden kan butikkbesøk nærmest sammenlignes med å gå på kino. Du vil heller ha slike opplevelser:
1. Du kan bli invitert til spesielle salgs-events basert på temaer som interesserer deg.
2. Luksusbutikker sender sjåførløse biler for å hente utvalgte kunder.
3. Flere butikker går sammen for å skape interaktive opplevelser

Rebecca Minkoff’s butikk i Soho New York tredoblet klessalget ved hjelp av interaktive berøringsskjermer som hjalp kundene med å velge ut og få bragt klær til prøverommet de befant seg i. Speilene i prøverommet ga dem muligheten til å se hvordan klærne de prøvde ville se ut i andre farger, andre størrelser og med ulike plagg som passet til samt tilbehør.

Prøverom kommer også til å forsvinne. Det er ikke nødvendig å kle av seg og prøve nytt når du kan få tilgang til en eksakt 3D-versjon av deg selv som du kan bruke til å teste klær, sammensetninger og tilbehør på. I parfymeriet Sephoria bruker de en interaktiv app som hjelper kundene prøve ulike farger på sminke og å motta forbedringsforslag gjennom kameraet på mobilen.

De fleste ønsker å løse utfordringer på egenhånd. Sju av ti amerikanske forbrukere forventer at butikkene har en mulighet til selvbetjening, som for eksempel selvbetjente kasser der de selv kan skanne varer de har kjøpt.

Roboter kan være et hjelpemiddel som mange setter pris på under selvbetjening. Noen tester roboter som snakker flere språk, og som kan informere mennesker om produktegenskaper og bruksområder. I Palo Alto i California har de også forsøkt roboter som sikkerhetsvakter. Snart er butikkpersonalet historie også!

Slik blir en normal handledag I framtiden.
Hvordan vil framtidens varehandel se ut?

Du vil teste nye butikker og trender virtuelt sammen med venner du inviterer hjem. Du bestiller vareprøver og tester levert hjem ved hjelp av dronelevering innen et kvarters tid og handler via nettet. Etter betaling sendes varene hjem til deg med drone.

Du får tak i «den spesielle bursdagsgaven» ved hjelp av noen få klikk på nettet. Den blir levert hjem til deg kort tid etterpå. Å kjøre til kjøpesenteret, parkere bilen, drasse på bæreposer og stå i bilkø hjem vil bli «så 2017»!

Ved hjelp av rekke sosiale kanaler og butikkreseptorer, som for eksempel undersøkelser, konkurranser, kjøpshistorikk og interaktive programmer, vil kjøpmenn og merkevareleverandører vite mer om hva akkurat du vil ha.  Alt fra hvilke sko du liker, klær du bruker, hva du spiser og hvilken leppestift ser bra ut på din hudtone. Disse dataene vil bli brukt til å skape mer effektive, personlige og interaktive markedsføringskampanjer tilpasset akkurat deg.

Dette innebærer at butikkene hele tiden vil ha behov for å samle og behandle data og å utvikle, introdusere og samkjøre sine omnichannelstrategier. Målet er å gi forbrukeren kundereiser som er så friksjonsløse som mulig.

Komfort, kunnskap, erfaring og valgmuligheter – det kommer til å bli en helt annen verden.

Hva tror du? Vil du like deg på shopping i 2028? Fortell oss hva du mener!

1 kommentarer

BLI MED I SAMTALEN

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.