×

Mobilen blir svært viktig for handelsnæringen i framtiden!

Sorry, this entry is only available in Norwegian Bokmål.

Bank på mobil har de fleste av oss hatt en stund. Nå gjør mobilen inntog i varehandelen. Det kommer til å bli en del endringer i bransjen. Ikke minst for kundene. Mange av dagens funksjoner vil bli overtatt av mobilen. Kundens «vei» igjennom butikken vil stadig oftere involvere bruk av en mobiltelefon.


E-handel skjer mer og mer på mobil

Ifølge «E-handel 2014», en rapport utgitt av DIBS, skjer mer og mer av e-handelen via mobile enheter. Vi har fått butikken i handa. Grunnleggeren av eBay, John Donahue, uttalte i fjor at vi vil se større endringer i måten vi handler og betaler på de løpet av de tre neste årene enn vi har sett i løpet av de siste 20 årene. Her i landet beregnes det at til neste år vil majoriteten av alle kjøp på internett skje fra en mobil enhet. Enkelte kunder er blitt så ekstreme at de avbryter kjøp om netthandelssiden  ikke er mobiltilpasset.

Tilbud sendt på mobil

Det begynner allerede inngangsdøren til butikken. En enhet på veggen vil hele tiden søke etter mobile enheter, og så snart den får kontakt er det en smal sak å oppspore hvem som eier telefonen. Et kjapt, automatisk søk i kunderegisteret vi avsløre om det er en ny kunde eller en som har vært der tidligere. Nye kunder får «et tilbud de ikke kan si nei til». Eksisterende kunder har butikken kjøpshistorikken til og kan skreddersy tilbud neste gang kunden dukker opp. Sendt til deg på mobilen du alltid går med i lomma.

Vareopplysninger via mobilen

Dette har noen allerede innført. Kunden kan skanne en strek- eller QR-kode på butikkhylla som sender dem til en webside som inneholder opplysningene de søker, eller til en videofilm som viser produktet i bruk, med alle mulige produktfordeler.

Registrering av varekjøp med mobil

COOP har i dag forløperen for registrering av varekjøp på mobil. De har sine egne terminaler som COOP-medlemmer bruker til å skanne strekkodene på varene de putter i handlevognen. Terminalen brukes ved betaling i egne, køfrie kasser.
Om noen år vil mobilen kunne brukes isteden. Butikkene kan allerede enkelt kartlegge varer som kjøpes og gi relevante tilbud til kunden enten via sms eller e-post. Forutsetningen er at kunden har godtatt å få sms fra deg (permission Marketing): Alle som er medlemmer i en kundeklubb som COOP, har automatisk gitt slik tillatelse via medlemsskapet.

Mobiltelefonen som betalingsmiddel.

NFC-teknologien (NFC = Near Field Communication) er en trådløs teknologi som gjør at du kan bytte ut bankkortet med mobilen når du skal betale i kassa. Både mobilen og kassepunktet har NFC installert. Slik kan de to enhetene kommunisere med hverandre ved hjelp av radiobølger. Det er ingen teknologi for overføring av store datamengder, men for å registrere en betaling er det mer enn tilstrekkelig.

Det er mange nye løsninger på trappene: Bl.a. vil MasterCard lansere MasterPass og MeaWallet kommer med en versjon som blir uavhengig av NFC og mobilplattform. Mobilen er blitt lommeboken hvor du tidligere oppbevarte penger.

Rabattkuponger på mobilen

Kjører du prisrelaterte kampanjer må du få sagt ifra til kundene dine at de kan gjøre gunstige kjøp eller få gode rabatter. Under forutsetning av at kundene har godtatt å motta sms fra deg, kan du sende sms med rabattkuponger til kundegrupper som er spesielt interessert i varen du har rabatt på. Send til barnefamilier med rabattkupong på bleier. Send til villaeiere om du skal selge maling. Slik kan du fortsette å dele opp kundegruppene dine og sende relevante tilbud til dem på varer de ønsker å kjøpe. Med mobilen som kommunikasjonskanal.

Lojalitetsprogrammer via mobil

Lojale kunder som besøker deg oftere, og som handler mer er det alle butikkdrivere drømmer om. I dag går slike programmer via elektroniske enheter. Meld inn nye kunder i programmet via mobil. Send medlemskort til dem via mobil. Bruk mobilen som identifikasjonsbrikke, oppdater kundesaldo og poengstatus via mobilen og send ut nye, fordelaktige tilbud til utvalgte grupper via sms og e-post

på mobil.
Kundeavisen på mobil

Dette er mulig allerede nå. Lag en digital kundeavis. Da slipper du trykking og postkassedistribusjon. Den digitale utgaven kan du sende som link via sms til kundene dine. Lag en svartjeneste der kunden din sender et kodeord via sms til 2404 og får link til den elektroniske kundeavisen som svar via mobilen. En digital kundeavis er enkel å justere opp. Du slipper jo å trykke! Endre en eller flere sider, og vips har du en ny avis klar du kan sende ut til kundenes mobiltelefoner.

Busskort på mobil

Ved hjelp av NFC-teknologien vil kundene dine kunne bruke mobilen som tog- eller bussbillett. Da brukes mobilen til å transportere kunden til og fra butikken også.

Mobilen som hotellnøkkel

Ikke bli forbauset om du neste gang er får utdelt en tallkode istedenfor nøkkel på hotellet. Ved hjelp av NFC overføres koden til låsen i hotelldøra for å få låst opp. Koden kan endres så ofte hotellet ønsker. Du slipper nøkler og/eller plastkort. Mobilen har tatt jobben.

Hva syns du? Er de nye løsningene noe du setter stor pris på og ikke kan klare deg uten? Eller vil syns du det er skummelt at nettet får vite om alt du kjøper, logge alle transaksjonene dine og at kanskje mange butikker kan bli borte fra bybildet fordi alle kundene bare handler på nett?

1 Comment

JOIN THE CONVERSATION

Leave a Reply

Your email address will not be published.

  • Reach us+47 913 09 321

  • Drop A Line: P.O. Box 605 Løren N-507 Oslo Norway

  • Mail us Today: post@media1norge.no