Søk

Jobber du med både hjemmeside, blogg og sosiale medier?

Strever du med markedsføring på nett og trenger innspill på hvordan du kan sette sammen alle satsingsområder til en enhet? Her har du ni tips du kan bruke i det daglige arbeidet på nettet:

1
: Legg til knapper med link til sosiale medier på hjemmesiden
For noen år siden var tanken om å sende folk fra hjemmesiden til et annet nettsted helt håpløs. Spesielt om dere hadde jobbet mye for å skape trafikk. Men nå ser mange langsiktige fordeler ved å få en ny ”follower”, ”fan” eller  ”abonnent” på Facebook-siden sin at de mener det må veies opp mot den kortsiktige risikoen det innebærer å dem vekk fra hjemmesiden.
Stadig flere bedrifter legger ut en link til sine sosiale medieprofiler direkte fra sine egne hjemmesider. Ved å få noen til å følge dere på Twitter, LinkedIn,  å blir med dere på Facebook eller å abonnere på YouTube-kanalen deres, har dere muligheten til å holde kommunikasjonslinjene åpne lenge etter at de har forlatt hjemmesiden.
Om dere er engstelige for å miste prospektet som besøker hjemmesiden, legg  de sosiale mediene tilgjengelige slik at de åpnes i en ny fane eller nytt vindu når brukeren klikker på linken. Da holder dere hjemmesiden  tilgjengelig for senere visning etter at den besøkende har vært innom de sosiale mediene og forhåpentligvis ”meldt seg på”. Sjekk  at dere har en sosialt medieprofil som vil engasjere målgruppene. Du kan sikkert finne relevante ideer på de 10 største
Facebook-sidene, bygge nettverk på LinkedIn, optimalisere LinkedIn profilen deres  eller gjennomføre  Darren Rowse sine tips for å forbedre selskapets Twitter-profil.

2: Koble bloggen sammen med hjemmesiden deres
Linjen mellom blogg og hjemmeside har aldri vært så utydelig som nå. Mange bedrifter velger å bygge bloggen på plattformer som tradisjonelt var ment for det, slik som for eksempel WordPress. Uansett om bloggen ligger som en del av  hjemmesiden eller ikke, kan du forbedre interaktivitet på nettstedet ditt ved markedsføre  blogginnleggene med en teaser fra hjemmesiden din. Noen foretrekker Posterous plattformen til å blogge, og bygger linker begge veier.

4: Del innholdet på hjemmesiden din med andre.
Retweetknapper og
Facebook Liker knapper er ikke bare for blogger. Dere kan legge dem til en side på hjemmesiden deres for å få besøkende til å dele innholdet lettere med sine nettverk.

5: Legg til presentasjoner på hjemmesiden også!
Om dere holder presentasjoner ute hos kundene deres kan dere legge de samme presentasjonene på hjemmesiden også. Skaff dere en gratis konto på
SlideShare (tenk: ” YouTube for PowerPoint”). Når du har lastet opp  lysbildene, vil SlideShare legge linker fra presentasjonen tilbake til hjemmesiden eller bloggen. Dette skaper en interaktiv opplevelse for besøkende som kan klikke deg gjennom lysbildene.

6: Sosialt bokmerke gir nytt innhold
Etter hvert som dere legger ut nye blogginnlegg, artikler eller nyhetsbrev på nettstedet deres, sørg for at dere legger linker til dem til fra sosiale nettsteder som StumbleUpon, Reddit og Delicious. Disse populære nettstedene kan drive mye trafikk til hjemmesiden deres på relativt kort tid.

7: Legg til en Facebook ”Liker-boks” på hjemmesiden!
Vi er alle påvirket av andre mennesker.  Når vi ser våre venner eller folk vi respekterer anbefaler, støtter eller fremmer noe, er vi mer åpne for å like det selv. Legger dere ut til en ”Facebook Liker-boks” på hjemmesiden ser nye besøkende raskt hvor mange som synes  siden deres er bra,  og kan til og med ”spionere” for å se om noen av deres egne venner og forbindelser står oppført i ”Liker-boksen”. Det gjør det også enkelt for besøkende å like Facebooksiden deres uten å forlate hjemmesiden.

8: Oppdater hjemmesiden med stoff fra Facebook og blogg
Websider pleier ikke å bli oppdatert så ofte som de burde - noe som trolig har blitt forsterket av økningen av blogging og bruk av sosiale medier. Dersom rammen rundt hjemmesiden deres er ganske statisk kan dere fortsatt holde den oppdatert ved å legge til innlegg fra bloggen, Facebook, Twitter og omtrent alle andre sosiale medieplattformer som kan generere en RSS-feed.
Det er ikke alle innlegg fra sosiale medier som egner seg på hjemmesidene. Tweets om TV-programmer,  at du er glad i egg og bacon eller tanker om politikere kan kanskje fungere på Twitter, men har lite å gjøre på hjemmesiden.

9: Bruk QR-koder for å øke trafikken
QR koder som dette kan drive trafikk til hjemmesiden deres.  Denne koden sender deg til http://www.media1norge.no.

QR-kode til Media1

QR-koder er to-dimensjonale strekkoder som kan skannes av smarttelefoner med kameraer. Når skannet, kan de omdirigere folk til et nettsted. Les blogginnlegget vårt om QR-koder her på siden vår.
Uansett om du legger QR-koder på en av dine sosiale medieprofiler , på DM-utsendelser, kundeaviser, visittkort eller plakater  vil målet være å få leserne til å oppsøke hjemmesiden deres.
For å maksimere effekten av en QR-koder, send  besøkende til en spesiell landingsside eller en mobil versjon av nettstedet deres, i stedet for bare startsiden til hjemmesiden. Dette vil øke konverteringsfrekvenser og bidra til å bygge listene over ”fans”.
Nå vil vi gjerne vite hva du mener.  La oss få  vite hvordan du har integrert deres sosiale medieaktiviteter på hjemmesidene deres. Ta gjerne med linker slik at vi kan se hvor dere har gjort det. Glem ikke å legge igjen kommentarer og forslag.


Tusen takk!



ToppBloggMeld deg på nyhetsbrevet vårt

 

 

Se hva andre blogger om: "Facebook tar over verden"

Følg oss:
homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com

rss
g+


Skriv kommentar

Kirsten Wold Borgersen (2014-07-22) God artikkel, tusen takk!
Alexander Kittilsen (2011-12-11) Strålende innlegg og mange gode tips! Har dere gode tips til norske bedrifter som jobber målrettet med slik "inbound marketing"?