Søk

Hvordan kommuniserer du med kundene dine når de ikke leser aviser og ukeblader på papir?

Når kundene dine slutter å lese aviser og ukeblader på papir ser de ikke annonsene dine om du fortsatt kjører kampanjer i slike medier. Fallet i opplagene for papiraviser er dramatiske. De som fortsatt leser papirutgavene er mennesker i øvre aldersgrupper. Hva gjør du om du vil snakke til de unge? Barnefamiliene? De som ikke leser papirbasert kommunikasjon?

Nå er vi kommet så langt i medieutviklingen at det ikke er mulig å komme unna digital kommunikasjon for å nå fram til yngre kjøpegrupper. De har vokst opp i en digital hverdag. I skolen. I fritiden. Deres kjennskap til papirbasert kommunikasjon er like dårlig som de eldres kjenneskap til digitale flater. Skal du nå fram til disse kundegruppene kommer du ikke utenom digitale kommunikasjonskanaler. Enten du vil eller ikke!

Hva gjør du nå? Avisannonsene fungerer dårligere enn før. Kundeaviser fungerer fortsatt bra, men hvordan digitalisere dem? Annonsering i nettutgavene blir ofte for kostbart for enkeltstående virksomheter. For noen blir disse problemene så komplekse at de fortsetter å annonsere i lokalavisen. Det er de vant med, og det har fungert bestandig. Problemet er at det snart ikke fins lesere av budskapet.

Digitale løsninger er akkurat det samme vi har gjort bestandig. Bare overført til en digital hverdag for distribusjon via dagens kommunikasjonskanaler som pc, lesebrett og mobiltelefoner. En kundeavis kan digitaliseres slik at den kan leses på alle flater. Den får sin egen nettadresse. Da kan du sende nettadressen til kundene dine digitalt.

Det er ikke tillatt å sende digitalt innhold til privatpersoner uten å ha fått tillatelse. Sender du e-post og sms til mennesker som ikke har godtatt å motta slik kommunikasjon begår du lovbrudd. Da må du sørge for å få slik tillatelse gjennom å opprette et lojalitetsprogram eller en kundeklubb. De som er medlemmer i slike sammenslutninger må godta å motta periodiske, digitale henvendelser fra deg i form av e-post eller sms. De gir opplysninger om e-postadresse og mobilnummer når de melder seg inn. Samtidig samtykker de at du kan sende dem digitale henvendelser. Som takk gir du dem spesielle tilbud eller ”premier”. Da har du gjenopprettet dialogen du har mistet fra avisannonsene.

Digital kommunikasjon kan skreddersys etter hva kunden din er interessert i av tilbud (du sender ikke tilbud på hagemøbler til folk som bor i blokk uten veranda). Dessuten kan du sende link til din digitale kundeavis. En slik kan du lage i flere versjoner – tilpasset de ulike kundegruppene. En digital kundeavis må ikke trykkes og deles ut. Da slipper du kostnadene til trykking og distribusjonskostnadene blir bare en brøkdel av hva papirdistribusjon koster.

Skal du lage en slik kommunikasjonsmodell trenger du tilgang til mange digitale plattformer. Media 1 Norge har alle sammen. For kommunikasjon via pc, nettbrett, mobil og lojalitetsprogrammer. For deg er det bare å lære å bruke dem og starte en digital hverdag. Med digital kommunikasjon med de som er dine kunder i dag, og de du skal leve av i framtiden.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Les mer om digital kommunikasjon:

Hva er forskjellen på utgående og inngående markedsføring? Les her

Hvorfor skal du ha et lojalitetsprogram? Les her

Bruk QR-koder. Les hvordan her

Følg oss:
homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com
rss
g+


Skriv kommentar