Søk

Hva har sosiale medier med markedsføring å gjøre?

Blir du frustrert når alle forteller deg at du MÅ jobbe med sosiale medier, men egentlig vet du ikke hva du skal gjøre eller hvordan du skal angripe det? Du er ikke alene. Hylekoret er blitt så hørbart fordi det handler om vår nye mediehverdag og det angår alle som jobber i media. Da blir det skrevet mye om det også. Dessuten er det ikke enkelt å se hva en "sosial prateklubb" kan ha med markedsføring å gjøre heller. Mange strever med å se verdien i å bruke tid i sosiale medier. Derfor blir det ofte lagt til side.
Vi skal forsøke å forklare deg hvordan sosiale medier kan være til hjelp i markedsføringsarbeidet og hvordan du kan bruke det til å nå fram til målgruppene dine på en ny måte tilpasset mediebildet i 2010.

La det være sagt med en gang: Du skal ikke slutte å jobbe med de virkemidlene du har brukt og bruker i markedsføringen fram til i dag. Sosiale medier er ikke noe som er kommet istedenfor normale virkemidler. Det er kommet i tillegg. Derfor er det viktig at du ikke sporer av. Kjør etter oppsatt plan og jobb med sosiale medier når du har tid. For sosiale medier tar tid - fryktelig lang tid. Så ikke gi opp om det ikke "tar gjenger" på det første forsøket. Tåmodighet belønnes. Du kan jobbe i uker og måneder uten at det skjer noe. Men "noe" kommer til å skje langt der framme. Da får du nok å henge fingrene i.

Hvis sosiale medier er helt ukjent for deg, om du aldri har hørt om det, les deg opp slik at du kan det grunnleggende. Det finnes tusenvis av sosiale steder på internett. Felles for dem er at mennesker snakker sammen. Om alt mulig fra familiebegivenheter, sladder, hobbyer, rykter, business, ja praktisk talt alt mellom himmel og jord. Blant alt dette - også gode og dårlige opplevelser i hverdagen, som f.eks. shopping. Om noen har vært i kontakt med din virksomhet og hatt en positiv opplevelse vil de fortelle det til andre de kjenner. Som forteller det videre. Og videre....Slik sprer det seg som ringer i vannet. Stadig fler får vite om den positive opplevelsen og vil søke etter deg for å finne ut mer. Det beste er om de finner deg på en Facebook-side. Da kan de melde seg som medlem (eller "fan" som det het tidligere). Da har du en prospektiv ny kunde. Den dagen dette mennesket skal kjøpe noe av det du selger vil du være den de vil kontakte først. De kjenner deg og har et forhold til deg gjennom sosiale medier. Da er du førstevalget.

Om virksomheten din blir omtalt negativt i sosiale medier skjer det samme som ovenfor - men med motsatt fortegn. Du risikerer å miste en kunde og skade virksomhetens omdømme. Da kan du miste alle de kundene du har og har hatt fra før. Du må reagere raskt og kontakte kilden for å få rettet opp det som kunden oppfattet som "galt" før han får tid til å fortelle om den negative opplevelsen. Er du ikke tilstede i sosiale medier foregår dette uten at du vet noe om det. Tør du egentlig la være?

Fenomenet ovenfor kalles "munn til munn markedsføring" (word of mouth). Du har ingen kontroll på hva som blir sagt, hvem som sier det, når de sier det og hva slags inntrykk det etterlater. Dessuten er en melding fra et menneske du kjenner og har et forhold til mer verd enn all verdens reklame. Personen som sender meldingen har mye mer troverdighet for mottakeren av budskapet enn en reklamefilm eller en plakat. Ser du hvor det kan ende?

Dessuten: "Gårsdagens medier" holder på å tape terreng på enkelte områder. Vi leser stadig færre papiraviser. Selv om TV-bransjen melder om mer TV-titting er konsumet økt på de gruppene som tidligere også så på TV. Nå ser de mer. Men hva med dem som praktisk talt ikke ser på TV? Eller dem som leser nisjeblader og bare surfer på nett? Når du fram til dem med budskapet ditt? I dag vil kundene snakke med deg. Toveis. Da holder det ikke bare med en hjemmeside.

Skal du lykkes i sosiale medier må du ha en plan. Du må "melde deg på" for å få tilhengere som kan snakke om deg. Du må engasjere deg, gi av deg selv og delta. Mange har gjort det og lykkes godt. Den mest "berømte" er Stormberg. Men flere andre har også lyktes godt: Nille og Staples Norge er gode eksempler i tillegg til Jernia. Hva med deg og din virksomhet?

Hvordan skal du klare å fange opp "alt" som skjer og alt som angår bransjen din, og virksomheten din på nettet og i sosiale medier? Sitte foran PC' en hele dagen er ingen løsning. Heldigvis fins det overvåkingsverktøy som gjør jobben, men vet du hvordan de brukes?  Har du en plan for hva du skal gjøre om virksomheten din blir utsatt for negativ omtale av en misfornøyd kunde? Har du en plan for hva du skal bruke sosiale medier til, og hva du ønsker å oppnå? Som du ser, spørsmålene er mange.

Har du andre, eller helst bedre forslag?
Skriv en kommentar!

ToppBlogg
Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Se hva andre blogger om:

Kuttisme skriver mer om sosiale medier: 

The Social Media Marketing Blog ser på amerikanske trender:

Mashable Social Media Guide er uunnværlig for deg som vil lære mer om sosiale medier

Følg oss:
homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com
rss

g+



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Skriv kommentar