Søk

Hvordan får du lesere til bloggen din?

Etter grundig analyse, møter med kolleger og bransjefolk har du endelig bestemt deg: Du skal begynne å blogge. Du har valgt tjenesteleverandør og gitt bloggen din et navn. På forhånd har du skrevet flere innlegg du mener er relevante og som mange andre bør være interessert i å lese. Kanskje kan du en dag tjene penger på bloggen din? Hvem vet?
Spørsmålet nå er et helt annet: Hvordan skal du skaffe lesere til en blogg (din blogg) som ingen aldri har hørt om? Den første fasen i bloggutviklingen er avgjørende for hvor raskt du klarer å bygge abonnentdatabasen din slik at du senere kanskje kan begynne å tjene penger. Her er fem nyttige innspill som kan hjelpe deg i gang:

Planlegg arbeidet med bloggen

Ingenting kommer av seg selv. Her er det bare hardt arbeid som gjelder, og som gir resultater. Derfor må du planlegge. Hvilke oppgaver må være gjennomført på daglig, ukentlig og månedlig basis? Denne planen blir handlingsplanen din som skal brukes for å oppnå vekst på bloggen din.
Først og fremst må hjemmesiden din oppdateres til dagens innhold. Fjern ”julehilsener” eller ”åpningstider i fellesferien”.
Sørg for å ha en profesjonell hjemmeside. Har du ikke det kan du kontakte Media 1, så skal vi hjelpe deg. Dessuten må både hjemmesiden din og bloggen din markedsføres på nettet.
Du har ingen nytte av en blogg ingen kjenner. Derfor må du begynne å lese andres blogger og legge igjen kommentarer med link til din egen blogg. Markedsføring i søkemotorene (SEO) bør også gjennomføres slik at potensielle lesere kan finne deg når de søker på temaer som du tar opp i bloggen din. Søkeordmarkedsføring er et fag du ikke skal drive med om du ikke vet hva det innebærer. Søk heller profesjonell hjelp. Media 1 kan hjelpe deg.

Skap innhold!

”Content is king” heter det på nettet. Nå, i den tidlige fasen av bloggingen, er det viktig at du bestemmer deg for innhold og form. Det er nå du ”støper formen” for hva bloggen din skal bli for noe ”når den blir stor”. Det er nå du har muligheter til å eksperimentere, føle deg fram og gjerne be om hjelp. Får du ikke skikkelig ”dreis” på innholdet – søk hjelp hos mennesker som du mener kan mye om temaene du har valgt. Og for all del: Hold deg til temaet! Ikke ”skli ut” – da mister du lesere!! Det ønsker du vel ikke?
I denne tidlige fasen kan du godt legge ut nye innlegg ganske ofte. Gjerne med to til tre dagers mellomrom. Siden kan du gå over til å publisere nytt innhold 2 til 4 ganger i måneden. Det er avhengig av hvor mye stoff du har å ta av, og hvor interessante temaene dine er. Ikke glem de som leser det du skriver. Svar på spørsmål og kommentarer. Det er viktigere enn å legge ut nye innlegg en spesiell ukedag. Det er de som leser innleggene dine i dag som er viktige for deg. De skaper grunnlaget for de som kommer senere. Spør dem om hva de synes. Be dem gjerne om råd. Få innspill på temaer de vil vite mer om. Da er dialogen i gang! Du har kommet et godt stykke på vei.

Hold reklamen unna bloggen!
En blogg er ikke en reklamekanal!! Heller ikke en kanal du skal drive salg på så lenge det ikke er relevant. Skriver du om noe du jobber med eller noe bedriften markedsfører må du gjerne nevne det i bloggen, men skriv ikke lange reklametekster. Driver du bare med salg i en blogg har du misforstått. Ingen gidder å kaste bort tiden med å lese reklametekster. Vær derfor varsom med å forsøke å selge noe for tidlig – det vil bare gjøre at du mister lesere.

Bygg opp troverdigheten over tid. Salg oppnår du den dagen noen av leserne dine er på jakt etter det du selger. Dessuten vil de som kjøper hos deg, og som leser bloggen din bli ”ambassadører” ved å anbefale både deg og bloggen din til andre i sine nettverk. Slik vokser antallet ”ambassadører” hos deg. En anbefaling fra en ”ambassadør” er mye, mye mer verd enn all verdens reklame. Sørg for å legge link til bloggen din på hjemmesiden din og i signaturfeltet på alle utgående e-postmeldinger som sendes fra både deg og kollegene dine! Du har vel ikke glemt å linke ”andre veien” heller? Fra bloggen til hjemmesiden? Kjempeviktig!!!

Lenkebygging er viktig
Har du noen gang søkt etter noe i en søkemotor som f.eks Google? En slik side du går til og taster inn et ord eller en setning som beskriver det du er på jakt etter? Du er ikke alene. I Norge foregår det mellom 15 og 20 millioner søk i døgnet. I døgnet!!
Det er ikke tilfeldig hvem det er som dukker opp på toppen av lista når søkeresultatene presenteres på skjermen din. Dette kalles ”søkeordoptimalisering” og er ”Big Business” i hele verden. Den som ligger øverst på disse ordsøkeresultatene har optimalisert hjemmesidene sine og får haugevis med trafikk – noe som forhåpentligvis fører til salg.
En av kriteriene som er viktige for å havne høyt på disse søkesidene er noe som kalles ”lenkebygging”. Det er viktig å ha mange lenker inn på siden din. Det beviser at den er relevant for de temaene den tar opp og at du er anbefalt av mange andre. Derfor må du skaffe deg så mange lenker inn på siden din som mulig! Det kan du gjøre ved å optimalisere siden din teknisk slik at den rangerer høyt hos for eksempel Google. Det koster mange penger. Da er det billigere å skaffe sine egne linker, selv om det går tregere. Linkene får du fra andre blogger som skriver om det samme som deg. Gå inn på disse bloggene og skriv kommentarer med link til din egen blogg. Da oppnår du linker inn – det som er så viktig!
I starten vil alle sider ha høyere rangering enn deg, så da blir alle lenkene like viktige. De mest verdifulle linkene får du fra de etablerte bloggene. Finner du en etablert blogg med samme tema som deg – sørg for å skaffe deg en link. Linker fra blogger med mange lesere har høyere verdi enn ”nybegynnerne”.

Skriv gjerne om det samme temaet flere ganger
Såkalt ”skyll og gjenta”. Glemselskurven er ofte loddrett. Et tema du skrev om for tre måneder siden har kanskje de som leste det den gangen en vag formening om å ha lest tidligere. Men du har fått nye lesere siden da. For de nye leserne er temaet fortsatt nytt og interessant. Så om du har funnet noe nytt om et tidligere tema du har omtalt må du gjerne publisere det på nytt igjen. Men husk å oppdatere om det har skjedd noe nytt siden sist. Det vil dine gamle lesere også ha glede av.
En viktig ting til slutt: Husk å legge en link fra bloggen til hjemmesidene dine. Da slipper leserne dine å lete om det er noe de trenger mer informasjon om enn hva du har skrevet om i bloggen. Dessuten må du sørge for at det er enkelt å melde seg av bloggen. Du skaper bare irritasjon ved at det går ut en automatisk melding om at det er nye innlegg på en blogg en tidligere leser har forlatt. Slike lesere må du bare glemme. De blir aldri en av dine ”ambassadører”.

Lykke til med bloggingen.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Se hva andre blogger om:

Blogging as a Marketing Tool | SuccessCREEations, Inc. - If you are a professional, a manager, or a business owner you probably should take a look at adding blogging to your marketing portfolio. . ...

Følg oss:

homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com

rss




Skriv kommentar

Y-Hvordan (2012-03-17) Gode tips! Hvis du vil lese ennå flere tips kan du sjekke ut http://y-hvordan.com/hvordan-fa-flere-lesere-til-bloggen-din/
Villemoo (2011-08-24) Bra tips.
Tonje (2011-01-30) men jeg lurer på ossen man kan legge inn hvor mage lesere man har og hvilken plass man ligger på ????