Søk

10 tips for å få Twitter-samtalen i gang!

Er du blant dem som har lest blogginnlegg, lyttet til webinar og lest bøker? Lest tweets i minst tre til seks måneder? Gjentatte ganger har du fått høre at sosiale medier er en stor samtale. Twitter er av noen beskrevet som ”den store samtalen” mellom mennesker. Du ønsker kanskje du kunne deltatt i en av samtalene? Med en person som ville snakke med deg av og til?

Du er ikke alene. Twitter er ikke en enveis kringkastingskanal. Det spiller ingen rolle hvordan du twittrer heller. Stilkarakterer deles ut i idretten – ikke på nett. Du MÅ ikke ha en lenke i hver melding du sender ut. Mange setter pris på å se det er et menneske som legger ut meldingen. Ikke en maskin.
Twitter er samtale. En mulighet for oppnå kontakt med mennesker fra hele verden du aldri ville fått kontakt med ellers. Men du må selv ta initiativ for å komme i gang. Her er 10 tips for å starte en Twitter-samtale:

1. Du må ha en hensikt med å engasjere deg på Twitter.
Du må vite hva du gjør og hvorfor. Definer målsettinger. Selv om sosiale medier er ofte blir sett på som "en stor samtale", må du ikke glemme at det er en grunn til at du bruker tid på å twittre. Den eneste forskjellen fra tidligere markedsaktiviteter er at rammebetingelsene har endret seg. På Twitter  driver du ikke enveiskommunikasjon som i en kringkastingskanal til de som gidder å høre på deg. I sosiale medier kan du faktisk risikere å få svar tilbake. Mange, mange svar.

2. Du må vite hvem du snakker med.
Hvem følger deg på Twitter?  Er det de riktige tilhengerne som kan hjelpe deg å nå dine forretningsmål? Er de mennesker du synes du virkelig får kontakt med? Hva engasjerer dem? Hvilken tone bruker de når de kommuniserer på nettet kontra offline? Hva slags innhold deler de med andre? Hvilke tweets får du kommentarer på? Hvor ofte er de engasjert?

Jo mer du finner ut av hvordan du kan hjelpe dem til bedre resultater jo bedre er det.  Kjør avstemninger, undersøkelser, Q&A på LinkedIn eller via blogg for å lære mer om de som følger deg. Du vil bli overrasket over hvor mange svar du får ved å stille et enkelt spørsmål på Twitter. Folk elsker å svare på enkle spørsmål i sosiale medier.

3. Du må vite hva folk vil snakke om
Å få mennesker til å følge deg på Twitter er relativt  enkelt så lenge du viser litt aktivitet. Det er litt verre å få dem i tale. Den enkleste måten å få dem til å snakke med deg er om du prater om noe de er opptatt av. Hvilken informasjon er de på jakt etter? Sier de noe som kan være  starten på en samtale?

4. Du må ikke glemme hva du selv ønsker å prate om
Mange mennesker bli så revet med i en samtale at de lett kan glemme hvorfor de er på Twitter.  Det er viktig at du holder deg til planen og holder fokus på målsettingen. Det siste du vil er å bruke måneder på en samtale som ikke fører noe sted. Det er bortkastet tid. Før samtaler som bygger relasjoner og som fører fram til noe. Det er lett å miste tråden og begynne å snakke om uvesentligheter. Du er ikke ute etter å diskutere valg av lørdagsunderholdning, men å inspirere dine samtalepartnere slik at de kan løse jobbrelaterte problemer.

5. Gi dem en grunn til å  samtale med deg.
Selv om det er første gang du har en reell samtale på Twitter er det ingenting å engste seg over. Tusenvis av mennesker har hatt den samme usikkerhetsfølelsen som deg. Du er ikke alene. Det første du må  gjøre er å vekke oppmerksomhet for å få kontakt. Gi dem en grunn til å snakke med deg. Hva kan du tilby dem som er annerledes enn alle de andre meldingene? Hva kan du gjøre for å få i gang en samtale? Du må først og fremst overbevise folk om at du er et menneske og ikke en robot som sender ut automatiske tweets med linker til hjemmesiden og bloggen din. Vis at du er menneskelig!

6. Hjelp de du snakker med å nå sine mål
Husk at dette ikke handler om deg. Det handler ikke om linkene dine, ikke om logoen din eller bildet ditt på Twitter-profilen. Det handler om de du samtaler med!  Målet er å få kontakt slik at det inspirerer dem til å videreføre engasjementet med deg. Inspirere dem til å gjøre mer enn å følge deg bare på Twitter og aldri høre noe mer fra dem igjen. Inspirere dem til å legge deg til en Twitter liste, til å lese bloggen din og linken til hjemmesiden din som selvfølgelig er opplyst på Twitter-profilen din. Vær positiv, være engasjerende. Vær en person du selv kunne tenke deg å samtale med!

7. Gi litt av deg selv.
Ikke skjul deg bak logoen eller en kjedelig firmaprofil. Vis hvem du er! Del et bilde. Fortell historier. Del en livserfaring som spenner over et par dager, uker eller måneder. Fortell om reisen din i sosiale medier. Du vil bli overrasket over hvor mange mennesker som føler de kan lære noe av deg selv om du bare har holdt på en måneds tid.

8. En kobling er mer verd for mennesker som kjenner deg
Engasjer deg på dine samtalepartneres banehalvdel. Les bloggen deres og legg igjen kommentarer. Vis at du er deltar i sosiale medier med en hensikt og et mål. Jo mer du gir av deg selv for å hjelpe andre, jo flere mennesker vil følge deg for å se om du har noe å bidra med for dem også! Den dagen du deler en link vil de aller fleste klikke på den fordi de kjenner deg og stoler på at det du anbefaler har en verdi for dem.

9. Organiser aktivitetene i sosiale medier
Ta deg tid til å organisere aktivitetene dine. Ha en oversikt over markedsføringsaktivitetene dine tilgjengelig – både på nett og  i tradisjonelle medier. Opprett en redaksjonell kalender som hjelper deg å holde orden på innholdet i de sosiale nettverkene du er engasjert i som Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube og blogg.

10. Ikke bli engstelig om noen forlater deg.
Så lenge du er engasjert i sosiale medier og har en plan som støtter virksomhetens mål , vil du kunne dra nytte av denne markeds-føringskanalen. Følg  planen du har lagt  og ikke overanalyser hver eneste tweet. Det spiller ingen rolle om du mister noen få tilhengere. Det skjer med alle. Det vil verken ikke ødelegge firmaet ditt, ryktet ditt eller livet. Opp med hodet! Og ikke minst: Ha det gøy!

Hva med deg?
Er du som en som bare sitter på sidelinjen ser på all moroa? Er det kanskje på tide du engasjerer deg og snakke med folk? Begynn i dag!. Tweet gjerne med meg, eller noen andre. Si bare ”hei!” Om du ikke gjør det får du aldri vite om vi kanskje har noe å dele med hverandre. I beste fall vil du i hvert fall fått noen å snakke med, ikke sant? Du finner meg på http://twitter.com/media1norge Vi snakkes!

PS!
På Twitter har vi mottatt et inspill fra @hennoy: Han spør om vi har lest våre egne 10 tips for å få samtalen i gang. Når vi spør om vi har glemt noe, svarer han: "Det ellevte tipset manglet. Det som handler om å kommentere de ti første tipsene for å få Twitter-samtalen i gang."
Takk, @hennoy. Til dere andre: Sett i gang å kommenter på Twitter eller legg inn kommentarer nedenfor!


Meld deg på nyhetsbrevet vårt
Verktøy på Twitter:

Se hvor mange mennesker du kan nå her

Hvordan søke på Twitter?

Lær mer om Twitter på Elin Ørjasæters kurs.

 

Følg oss:
homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com
rss

g+


Skriv kommentar

Media 1 Norge (2011-06-25) Vi har tatt hintet og byttet Twitter-bilde!
Hans-Petter Nygård-Hansen (2011-06-23) Et viktig tips - ikke vær anonym - "people talk, brands don't" Det gjelder bilder på blogg, Twitter, Facebook, etc... Merkevarer informerer, personer kommuniserer - og sosiale medier dreier seg om kommunikasjon og dialog fra person til person(er).