Søk

Hvordan blir du den beste bloggeren?

Eier du den beste bloggen i ditt markedssegment har du mange fordeler i forhold til konkurrentene dine. Spesielt om du blogger for å tjene penger. Jobben med å få en blogg til å fungere etter lesernes premisser er en prosess som krever både kunnskap underholdningstalent, innsikt i mange temaer og mot nok til å stikke fram hodet.
Enhver blogger vet hvor vanskelig det er å fange og deretter beholde interessen til den gjennomsnittlige leser. Det skjer ikke over natten.

Om formålet med bloggen din er å tjene penger vil en sterk leserbase være helt avgjørende for deg rent økonomisk. Etter hvert kan du opparbeide deg ”kjendisstatus” som blogger, noe som gjør det enklere for deg å tiltrekke deg nye lesere. Det skjer mye på bloggen din, du får mange kommentarer og linker, noe som igjen gjør bloggen din mer synlig. Dessuten blir du omtalt blant leserne dine. Det er de som blir dine viktigste ambassadører for å kapre nye lesere!

Noe av det viktigste med bloggen er å fange opp kommentarer og innspill fra leserne. Her ligger det masse nyttig informasjon du kan bruke for å gjøre bloggen din bedre. Ja, ikke bare bloggen, men innspill som kan endre hele markedsføringsstrategien din! Her er noen tips om hvordan du kan dra nytte av bloggkommentarene for å bli en bedre blogger og markedsfører:

Let etter innspill fra markedet. Still spørsmål til leserne om produkter eller tjenester du omtaler i bloggen. Svarene kan gi viktig informasjon om kjøpernes preferanser.
Du kan også lage en undersøkelse om det er noe annet de ikke finner løsninger på og presentere dine egne løsninger for dem. Deretter kan du teste om løsningene fungerer. Vips, så har du skaffet deg en ny nisje i markedet!
Responsen fra leserne dine kan også avdekke tidligere skjulte nisjer eller trender du kan utnytte for å tjene penger. Skulle du gjennomført en fullskala markedsundersøkelser ville det kostet deg flere tusen kroner. En blogg du kan avsløre nisjer og ”retninger” i markedet du ikke har sett selv, men som du enkelt kan fylle.

Bloggen koster deg litt tid. Markedsundersøkelser koster tusenvis av kroner. Be om tilbakemeldinger Spør om lesernes meninger om de temaene du tar opp. Be gjerne om tilbakemelinger på hva du skriver. Det skaper engasjement, temperatur og dialog.
De viktigste tilbakemelingene er om leserne dine mener du bør justere bloggen din. Selv små endringer i grafikken, eller temavalgene kan ha avgjørende betydning om leserne dine ønsker å følge bloggen din videre. Husk at bloggen din egentlig er til for leserne, så du bør gjøre så godt du kan for å gi dem det de ønsker.
Gi oppmuntring til interaktivitet! Det er viktig for leserne at du gir svar på innspill fra dem. Det skaper interaktivitet. Når du gir svar på tilbakemeldingene skaper det en følelse av fellesskap mellom leserne og deg, noe som øker tilfredsheten. Folk setter pris på at du lytter til hva de har å si og at du er takknemlig for gode råd og innspill. Enda bedre blir det om du faktisk følger de rådene du får fra leserne dine. Da skal det ikke mye til for å bli ”helt”.
Den dagen du er ”den beste bloggeren i bransjen” gir det deg mange fordeler, men også visse forpliktelser. Blogger du for å tjene penger må du oppføre deg såpass edruelig at annonsørene dine synes de får igjen valuta for pengene sine. Du vinner ingenting på å erte på deg leserne dine, eller å la være svare på innspill. Da blir du et irritasjonsmoment for både lesere og annonsører, noe du raskt merker på lommeboken.

Ta vare på bloggen din. Det innebærer å ta vare på menneskene som er involvert i den. En god blogg kan være forskjellen mellom deg og konkurrentene dine. Leserne dine vil komme til deg den dagen de har behov for de produktene og tjenestene du markedsfører. Gjennom bloggen din er de blitt kjent med deg. Da er de mottakelige for flere gode råd fra deg den dagen de er i markedet for å handle. Hvem er det enklest å handle hos? En leverandør de kjenner fra før, eller en de finner på Gule Sider? Slik blir bloggen din en viktig inntektskilde. Du bygger relasjoner og kunnskaper til de som skal være dine kunder i morgen. Men for å bli ”den beste bloggeren i bransjen” må du være villig til å høre på leserne dine og hva de har å si til deg. Det er disse leserne du skal leve av i tiden som kommer.

Har du noen tips om dagens tema? Del dem i kommentarfeltet!

<
ToppBlogg

Meld deg på nyhetsbrevet vårt her

Se hva andre blogger om:

Blogging as a Marketing Tool | SuccessCREEations, Inc. - If you are a professional, a manager, or a business owner you probably should take a look at adding blogging to your marketing portfolio. . ...

Følg oss:homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com

rss



Skriv kommentar