Søk

Hva er sosiale medier?

Pussig nok er sosiale medier ganske nytt for mange organisasjoner og markedsførere. Mange frustreres over mangel på kunnskap innen web 2.0 teknologi, brukerkultur og kriterier for suksess. Uansett hvor du befinner deg – det er ingen fornuftig strategi å prøve å glemme sosiale medier, eller late som det ikke er der. Sosiale medier er kommet for å bli – akkurat som telefonen og internett.

Sosiale medier bør ikke være noe nytt og ukjent for de fleste.Vi har alle holdt på med det i lang tid - men på en annen måte enn i dag. Tingene går bare så mye raskere nå enn før.
I forrige århundre kunne det ta månedsvis før et brev nådde fram til mottakeren. Brevet (meldingen) ble transportert med hest, båt eller til fots. Da  fjernskriveren kom gikk det raskere - brev kunne gå fram og tilbake på noen timer. Da fjernskriveren ble avløst av telefaksen på 1980-tallet gikk brev i telefonen i løpet av sekunder. Da internett kom begynte vi å sende e-post. Nå er web 2.0 kommet som gjør at vi kan kommunisere toveis i løpet av sekunder.

Her kan du se et eksempel på hvordan sosiale medier fungerer. Det er helt kjente elementer fra tidligere. Skrudd sammen på en ny måte som er tilpasset den nye teknologien.

Sosiale medier handler om en ny nettgenerasjon og et nytt brukermønster der nettbrukere deler bl.a. innhold, meninger, informasjon, erfaringer og kunnskap ved hjelp av web 2.0 teknologien. Derfor blir det kalt brukerstyrte medier. Sosiale medier tar i bruk web 2.0-teknologien når meldinger skal utveksles. Det er teknologien som er ny - ikke metodikken. Det handler hele tiden om kommunikasjon!

Blogg
er iflg Wikipedia et oppdatert nettsted hvor én eller flere forfattere publiserer innhold. Det opprettes 800 blogger pr. dag på blogg.no. I hele Norge startes det en blogg hvert halve sekund hele døgnet. Hver dag. 840.000 nordmenn leser blogger ukentlig og 8 prosent av internettbrukerne har egen blogg. En tredjedel har latt være å kjøpe et produkt etter negativ bloggomtale. I den motsatte enden har 1 av 2 blitt overtalt til å kjøpe et produkt etter å ha fått det anbefalt i en blogg. Samtidig er 1,9 millioner nordmenn på Facebook, noe som gjør at vi er i verdenstoppen for bruk av mediet. Media 1 Norge har også sin egen blogg.

Facebook blir beskrevet som ”protester, identitet og relasjonsbygging”. Det er en ”usensurert” kanal hvor du kan provosere, diskutere, få tilbakemeldinger og forsvare seg. Samtidig kan du bygge merkevare gjennom meninger, budskap og verdier.

Twitter handler om mikroblogging på maksimum 140 tegn. Her er rundt 40.000 nordmenn medlemmer. Har opplevd en eventyrlig vekst det siste året.

YouTube bruker kreative uttrykksformer og virkemidler. Beskrives som ”historiefortelling, reklame og taler”. Mye video. Viktig faktor i amerikansk politikk.

85 % av medlemmene av nettsamfunnsbrukere besøker sitt nettsamfunn daglig eller flere ganger i uka. En vanlig misforståelse er at sosiale medier bare er for dem under 18 år. 30% er under 20 år, 51% er mellom 20-30 år.

Hva er dine erfaringer? Fryder du deg over de nye mulighetene eller er du frustrert over det "alle kan" og du ikke forstår noenting av?

Vil du finne ut mer om hva sosiale medier er, følg oss her på denne bloggen. Til høyre finner du noen linker som kan hjelpe deg på sporet om du vil utforske sosiale medier på egenhånd. Vi setter også pris på tilbakemeldinger via kommentarfeltet nedenfor.
Du kan også kontakte oss.

Lykke til i sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrevet vårt
Se andre blogger om sosiale medier:

Update Norway
Citomedia
Ida Aalen
Kuttisme

The Social Media Marketing Blog ser på amerikanske trender:

Mashable Social Media Guide er uunnværlig for deg som vil lære mer om sosiale medier

Artikler:
Teknisk Ukeblad

Nettsamfunn:
Definisjon
Her er flere nettsamfunn
Spørsmål og svar om nettsamfunn

Følg oss:
homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com

rss

g+




Skriv kommentar