Søk

Hva er forskjellen på utgående og inngående markedsføring?

Aldri hørt om inngående markedsføring – ”inbound marketing” på engelsk? Du er ikke alene. Det er et nytt fenomen som er vokst fram i virvlene rundt sosiale medier som bl.a. Facebook, Twitter, LinkedIn og flere. I tillegg kommer elektroniske fenomener som søketjenester, e-post og mobiltelefoner. Kort sagt: Virkningen av medierevolusjonen vi har sett de siste 10 – 15 årene. Det får også innvirkning på markedsføringsteknikkene som benyttes.

Driver du en virksomhet basert på salg vet du at det er kundene du lever av. Tradisjonelt har du fått nye kunder ved at du har gått UT og skreket så høyt du kan hva du har å selge, til hvilken pris, på hvilket sted og til hvilket tidspunkt. Virkemidlene har vært annonsespalter i riks- og lokalaviser, uke- og fagpresse, direktereklame i postkassene, plakater og veggreklame eller reklame i radio og TV.

Fellesnevneren for alle disse aktivitetene er at du har betalt en kommunikasjonskanal for å få plass til å si noe til verden. Håpet har hele tiden vært at noen har hørt på deg og kommer til forretningen din for å kjøpe det du har å selge. Fellesbetegnelsen for slike aktiviteter er ” utgående markedsføring” – på engelsk ”Outbound marketing”.

Måten vi bruker media på er totalt forskjellig i 2013 sett i forhold til 1995. Derfor blir tradisjonelle annonser i papirmedier sett av stadig færre lesere. Årsaken er enkel – det er stadig færre som leser papirmedia lenger. TV-reklame er også ”på utgående”. I dag tar mange opp akkurat de programmene de ønsker å se når de selv har tid. Så spoler de over reklameavbruddene. Da når ikke reklamebudskapene fram. I radio har vi ikke den samme problematikken, men radio egner seg dårlig for å drive salgsutløsende markedsføring. Plakater fungerer fortsatt, men da må kundene dine passere stedet der plakatene er plassert, og det gir for lite utvalg og for lite trafikk. Best effekt kommer fra kundeaviser. Selv om mange har satt opp lapp på postkassen om at de ikke ønsker reklame leser mange kundeaviser elektronisk på nett, eller de abonnerer på digitale kundeaviser via e-post og mobiltelefon.

Alle virkemidlene som er nevnt har fortsatt veldig god effekt, men de er alle, bortsett fra kundeaviser, på vikende front. Det er bare et tidsspørsmål før de blir borte – akkurat som telefonkatalogen på papir. Hvor mange har den i dag?

Så hva gjør du nå, når alle de virkemidlene du bruker på vei til der telefonkatalogen på papir er? Du er jo fortsatt avhengig av å fortelle kundene dine hva du har å tilby. Ellers blir de jo borte! Eller?

Her kommer ”inngående markedsføring” inn i bildet. Så rart det kan høres ut så fungerer den motsatt vei av hva du er vant til. Istedenfor at du går UT og finner kunder, leter kundene etter det du selger for å kunne komme INN til deg. Markedskommunikasjonen har snudd andre veien fra det du er vant til. Før gikk du UT og fant kunder. Nå søker kunder etter varer og tjenester de ønsker å handle for å komme INN til deg. Når kjøpsbehovet melder seg søker kundene etter en leverandør. Søkene foregår i søkemotorene på internett og i sosiale medier. Alt dreier seg om å bygge relasjoner, slik at når kunden ønsker å kjøpe varer og tjenester søker de til den leverandøren de har en relasjon til. En de føler de kjenner, som de kanskje har vært i elektronisk kontakt med og som de har bygget tillit til. Dagens kunder er på Facebook og Twitter og gir anbefalinger til venner og kjente når de har vært på shopping. Samtidig gir de høylytt uttrykk for dårlig kundebehandling, noe som kan være fatalt for deg som driver forretning.

Tør du la alle disse aktivitetene seile sin egen sjø uten at du vet noe om det? Uten at du har muligheten til å gripe inn? Til å rette opp feil? Til å snu en ”sint kunde” til å bli ”en god kunde”?

All denne adferdsendringen gjør at du må bruke helt andre virkemidler enn du er vant til fra tiden med ”utgående markedsføring”. Du må lære deg en helt ny måte å tenke på og skaffe deg en helt ny verktøykasse. Du skal IKKE slutte med utgående markedsføring – det er for tidlig. Men det er på høy tid å gå i gang å lære seg tenkemåten og virkemidlene for ”inngående markedsføring”. For å bygge systemer for inngående markedsføring tar tid. Fryktelig mye tid. Trøsten er at det er billig. Den største gulroten er at DET VIRKER. Etter en god stund med intens jobbing.

Hva tror du? Er utgående markedsføring noe som vil leve ennå i mange år? Er inngående markedsføring et moteblaff dom vil ”gå over av seg selv" om noen få år?

Skriv kommentarer og la oss få vite hva du syns!

Bookmark and Share

ToppBlogg - toppliste for bloggere
Meld deg på nyhetsbrevet vårt


Se et lojalitetsprogram i nettskyen her

.


Følg oss:

LinkedIn
homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com

rss







Skriv kommentar

Knut Nyhagen (2013-04-10) Inngående markedsføring? Språk er ikke enkelt. Det norske språk har mange tvetydige ord og utrykk. Noen eksempler på dette finner man her i artikkelen. 'Inbound' - eller for den saks skyld 'Outbound', kan ikke oversettes med 'inngående' eller 'utgående'. En hovedregel i kommunikasjon - enten det er markedskommunikasjon, eller generell - er å formidle budskapet uten misforståelser. Da må vi lære oss språk.