Søk

Er kundeavis på papir gått ut på dato?

Dette er tema i en diskusjon i  gruppen ”Retail People” på LinkedIn om dagen. Siden mer og mer kommunikasjon blir nettbasert må jo kundeaviser være gammeldags, er det noen som mener. Dessuten kan flere og flere kundeaviser leses på nett også. Hvorfor skal vi hugge ned flere trær for å lage papir som vi kan trykke kundeaviser på? Det er jo ingen som ”ønsker” disse kundeavisene lenger, hevder andre.

Vi som jobber med kundeaviser ser behovene på en litt annen måte. Vi tror ikke ett sekund på at norsk handelsnæring vil fortsette å gi ut kundeaviser om det ikke fungerer. Det koster faktisk en del penger. Om investeringene ikke gir avkastning vil jo ingen bruke penger på det? I dag tjener så godt som alle gode penger på å distribuere kunde- og reklameaviser på papir. Det er derfor de fortsetter med det.

Faktisk er  enkelte utgivere mer engstelige for å hoppe over en planlagt utgivelse enn å droppe å sende ut avisen sin av og til. Det slår ut på kassa med en eneste gang. De som har forsøkt gjør nødig forsøket en gang til. Det blir altfor kostbart å la være å distribuere kundeavisen en måneds tid. Uansett om enkelte søker etter kundeaviser på internett (www.kundeavis.no har over 1500 besøk i måneden), eller abonnerer på nyhetsbrev med linker til kundeaviser som interesserer dem,  er dette på langt nær mange nok til å skape tilstrekkelig trafikk i butikkene.

”Alle ser i postkassa” sier en framtredende distributør av kundeaviser på papir. Det er helt riktig. Om ingen hadde sett i postkassa hadde ingen mottatt kundeavisene. Like fullt står kundene i butikkene og hver eneste uke og spør etter tilbudene som står annonsert i kundeavisene. Så noen må ha tatt inn posten! Noen må ha lest kundeavisene! Selv om det kanskje ikke er deg som har lest dem akkurat denne uken?

Irritasjon over "søppel" har det alltid vært. Til og med lenge før internett ble allemannseie. Nå er mange opptatt av å "redde miljøet" ved å unnlate å lese papiraviser. Et hvert menneske må  forstå at det går med en mengde trær til å lage alt papiret som skal til for å produsere alt papiret! Fornuften tilsier at et slikt resonnement er riktig. "Alle" vil nikke enig til argumentasjonen. Det trodde vi også. Helt til vi hørte på de som faktisk hadde undersøkt om det stemte.

Det stemte ikke. 80% av papiret du mottar og bruker er resirkulert. Slikt papir påvirker ikke avvirkningen av skog en millimeter. Faktisk har vi mer skog i dag enn vi hadde i 1980. Siden det vokser opp ny skog hele tiden går regnskapet i pluss. Konstant.

Det pussige er at produksjon, bruk og destruksjon av pc'er lager mye mer miljøgifter enn papir noen gang har gjort. Ta en titt på søplehaugene i utviklingslandene. Der havner våre utrangerte pc'er. Produksjon og distribusjon av strøm til å drive apparatene lager også miljøavfall. Dermed blir den "miljøvennlige" lesingen av kundeviser og reklame på nett plutselig ikke så miljøvennlig likevel.

Posten ville undersøke om det stemte at papirbasert kommunikasjon av så miljøskadelig som alle hevdet. De engasjerte selskapet Econ Pöyry for å undersøke saken. Deres rapport fra 2010 konkluderte med at papirbasert kommunikasjon skadet miljøet minst. Rapporten kan du lese her.

Vi tror ikke ett sekund på at kundeavisen er død. Verken på papir, nett eller mobil.

Hva mener du?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Kundeaviser på internett:

Se her

Følg oss:
homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com
rss



>
;
;



Skriv kommentar