Søk

Bruk sosiale medier for å skape kundelojalitet.

Sosiale medier brukes mye i markedsføringen av merkevarer. Brands har evnen til å engasjere forbrukerne gjennom sosiale medier på en måte som ikke var mulig før.
Hvordan kan vi bruke de samme teknikkene til å øke kundelojaliteten? Utfordringen ligger i å skape dialog og ikke bruke sosiale medier til monolog om bedriftens fantastiske tilbud denne uka. Slike tilbud hører hjemme i kundeavisene og ikke på Facebook.

Mange mennesker prater mye om hva de holder på med i hverdagen i sosiale medier. De prater med venner, jobber, opplever nye ting i livet, er på reise, ferie, feirer jubileer og bursdager, er sammen med barn, går på tur i naturen og oppdager nye, spennende ting i hverdagen. Slikt snakker de med vennene sine om bl.a. på Facebook – og slikt kan du fange opp og bruke.

Ikke bruk sosiale medier til å distribuere kuponger blant følgerne dine. Det kan skape en midlertidig økning i salget, men skaper ingen lojalitet. Du må skape samhandling og entusiasme – ikke drive tilbudsformidling. For å kunne klare å drive dialog og ikke enveiskommunikasjon må du overvåke hva som sies om deg og selskapet ditt i sosiale medier. Du må finne et overvåkingsverktøy som faktisk fanger opp dialogen. Deretter er det bare å slippe kreativiteten løs:

Flyselskapet KLM kjørte en lojalitetskampanje de kalte ”KLM Surprise" i kundeklubben "Flying Blue Club". Først samlet de informasjon om passasjerene via sosiale medier. Deretter overrasket de passasjerer som sjekket inn på Schipol Airport i Amsterdam med en tilpasset gave. Her er et par eksempler på hva lojalitetsmarkedsførerne kjørte i gang:
En passasjer som skulle reise fra Amsterdam til New York var fryktelig lei seg fordi reisen gjorde at han ikke kunne følge et toppoppgjør i Nederlands Æresdivisjon mens han var på tur. Ved innsjekking fikk han utlevert Lonely Planet Guide til New York som fremhevet de beste barene hvor de viste europeiske fotballkamper.
En annen avslørte på Facebook at han var glad han kunne bruke IPad på reisen. Da han sjekket inn fikk han en kupong for iPad apps.

Slike ”stunts” får folk til å begynne å tvittre.  Det skjedde med ”KLM-Surprise” også. Kjemperespons! Folk som fikk en ekstra oppmerksomhet la ut bilder og filmklipp på Facebook, fortalte begeistret om hva de hadde opplevd til sine venner og sendte et utall meldinger på Twitter som ble re-twitret over hele Holland. Deres ”Flying Blue Club” fikk haugevis av nye medlemmer som også ville bli utsatt for ”stunts”. De ble nedringt av folk som ville ut og fly med dem. Uten at de hadde lagt ut så mye som et eneste tilbud. Verken i annonsespaltene eller i sosiale medier.

Du må ikke begynne å dytte ut verken vinflasker eller kinobilletter i sosiale medier. Det hjelper ikke. Da driver du enveiskommunikasjon igjen. Sosiale medier er kommunikasjon begge veier. Forbrukerne er veldig bevisst på hvem de velger å følge blant selskapene som har egne sider på Facebook. 80% av privatpersoner som har sin egen Facebookside oppgir at de følger maksimum fem firmaer. Da blir nåløyet trangt. Men lager du et lojalitetsprogram hvor du kommuniserer alle fordelene medlemmene kan få via sosiale medier vil nok de aller fleste velge å følge deg. Overvåk disse – og du har satt i gang kundelojalitet i sosiale medier. Her finner du et verktøy du kan bruke for å komme i gang.

Hva mener du? Egner sosiale medier seg til å jobbe med kundelojalitet? Har du noen kreative ideer å dele med leserne våre? Skriv innlegg nedenfor!

Bookmark and Share

ToppBlogg - toppliste for bloggere
Meld deg på nyhetsbrevet vårt


Se et lojalitetsprogram i nettskyen her

.


Følg oss:

LinkedIn
homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com

rss







Skriv kommentar