Søk

10 sjekkpunkter før lansering av bloggen

Vi har sakset et innlegg om blogging fra nettstedet ”Smallbiztrends”. De skriver:

Det skrives mange blogginnlegg og artikler om det i det hele tatt er en god idé for en liten bedrift å starte en blogg. Er det bra for kundelojaliteten, gir det flere kundeprospekter, og fungerer som en effektiv måte å bygge lenker og rangering i søkemotorene? Driver du en liten bedrift kan det virke skremmende å starte en blogg. Hvor begynner du? Hvor mange artikler må du forberede? Hva skal dere gjøre de første dagene etter lansering?

Om du ønsker å starte kan det være greit å ha noe å gå etter. Her er en kort sjekkliste du bør gjennomgå før du går i gang.

1. Studer: Studer andre blogger i din nisje. Finn ut hva som diskuteres i bransjen din. Finn de beste kundeprospektene og finn kontaktpunkter. Les deg opp på hva som er de mest omtalte temaene blant de som skal bli dine framtidige lesere. Du vil finne at mange temaer og mye å skrive om i det du leser. Les fagtidsskrifter og blogger – det er en utømmelig kilde til inspirasjon.

2. Begynne å bygge buzz: Fra det øyeblikket du bestemmer deg for at du skal starte en blogg, vil du arbeide med å skape buzz rundt den. Begynn å snakke om det på Twitter. Sett inn linker i nyhetsbrev og på Facebook. Om du ikke har Facebook og Twitter, sett opp en konto begge steder. Begynn å nevne det til lokale bedriftseiere du snakker med. Alle må få vite at du kommer med en ny blogg. Bygg forventninger. Bli kjent med toppen 15-20 blogger og bloggere innen samme fagområde. Skriv kommentarer på bloggene deres slik at du tas inn på radaren deres. Presenter deg selv og spør om råd om hvordan du kommer i gang. Folk elsker å snakke om seg selv. Utnytt den muligheten.

3. Sikre viktige trafikkilder: Få bloggen din satt opp med Google Analytics slik at du kan se om det er noen trafikk på den. Registrer deg hos Feedburner, slik at du kan holde orden på viktige trafikktall, RSS-abonnenter, sidevisninger, er nøkkelordene søkere bruker for å finne deg. Installasjon av RSS-feed på bloggen må du få hjelp av profesjonelle til. Det krever kunnskaper om scripting.

4. Hold orden: Takket være buzz-byggingen og spenningen du forhåpentligvis har satt igang på "ryktebørsen" vil mange gå innom for å kikke på bloggen din av ren nysgjerrighet den dagen du kunngjør at den er åpen.Da blir det viktig å få dem som lesere som følger deg i framtiden. Sørg for at RSS-knappen er i synlig slik at folk kan abonnere når de lander på den. 
Iverksett tiltak for å gjøre det enkelt for brukerne å dele innhold, både via e-post og sosiale nettverk. Det skal være enkelt å legge igjen en kommentar og lett nok for folk å finne ut hvordan å gjøre det. Alt dette må settes opp før du får det første besøkende på nettstedet.

5. Opprett en innholdsstrategi: Det er veldig viktig for en ny blogger å ha innhold som er fastsatt for de to første månedene av bloggens levetid. Har du det slipper du panikken som tar de fleste når de må komme opp med nytt innhold på sparket. Det gir deg kontroll på  hva du publiserer, hvor ofte du publiserer, og hvilke lesere som følger deg. Det er mye enklere å lage linker til en ny blogg (husk å linke til andre blogger) når du slipper både å drive markedsføring og skriving samtidig.

6. Du må ha nok å skrive om: Du må plante noen frø med tanke på innholdet (ikke mindre enn tre innlegg) allerede før du lanserer bloggen din. Er du en etablert blogger eller "bransjekjendis" er det ikke være nødvendig. Hvis ikke må du være forberedt. Du må ha engasjerende innhold og relevante temaer den dagen du annonserer bloggen din for første gang.  Skriv gjerne noe som forteller hvem du er, sett tonen for innlegg som forhåpentligvis kommer. Du må få leserne dine til å bli engasjert nok til at de vil ønske å abonnere. Det er en stille før stormen like før en blogglanseringen. Det må du for all del utnytte.

7. Skal bloggen din ha annonser?: Mange vil være uenig med meg dette, men jeg sier: "Ingen annonser." Hvis du skriver en bedriftsblogg, må den kun dreie seg om innholdet og bare det. Ikke la folk stille spørsmål om hvorfor du er her og hva målsettingen din egentlig er. Gjør det klart at du blogger kun for å dele informasjon. Ikke jag bort potensielle lesere (og kunder) ved å kaste AdSense rundt overalt i hele den nye bloggen.

8. Start "ryktebørsen": Når du har startet bloggen din, må du ringe til de buzz-gruppene du forhåpentligvis opprettet tidligere. Gi beskjed til kontaktene dine på Twitter og få dem til å spre nyheten videre. Begynn å snakke med folk innenfor din nisje i sosiale medier. Skriv innlegg på andre blogger med link til din egen blogg for å lede trafikk tilbake til deg. Inngå partnerskap med folk i ditt lokale og virtuelle samfunn.

9. Kommenter på andre blogger. Kommenter på andre relaterte blogger og link tilbake til din egen. Delta i bransjefora og skriv innlegg på oppslagstavler. Få aktivitet i alle sosiale medier. Vær så synlig som mulig.

10. Svar på kommentarer på din egen blogg: Mens du er der ute og er opptatt med å markedsføre bloggen nin, ikke glem å sjekke om noen har kommentert det du har skrevet. Når noen kommenterer bloggen din, svar på det så snart du kan. Om den som har svart har sin egen blogg, skriv gjerne innlegg på bloggen. Hvis du serretweeting et av innleggene dine, si takk og kanskje retweet deres neste gang. Slike enkle virkemidler kan gjøre at bloggen din blir et levende debattforum med mange interesserte lesere.

Har du andre, eller helst bedre forslag? Skriv en kommentar!


<ToppBlogg
Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Se hva andre blogger om:

Blogging as a Marketing Tool | SuccessCREEations, Inc. - If you are a professional, a manager, or a business owner you probably should take a look at adding blogging to your marketing portfolio. . ...

 

 

 

 

 

Følg oss:
homedonkey.com homedonkey.com
homedonkey.com
rss

 

 



 

 

 


Skriv kommentar